Ook de verkoop van elektrische wagens stijgt

Recordinvesteringen voor elektrische auto in Europa

A. Krebs / Pixabay

 

In Europa is vorig jaar 60 miljard euro geïnvesteerd in de productie van elektrische voertuigen en batterijen - maar liefst negentien keer meer dan in 2018.

Onder druk van de Europese CO2-doelstellingen voor personenwagens hebben de industrie en overheden in Europa vorig jaar 3,5 keer meer toegezegd aan investeringen in de productie van elektrische voertuigen en batterijen dan China, blijkt uit een rapport van de ngo Transport & Environment (T&E).

Aanmelden

Duitsland kreeg het grootste deel, zo’n 40 miljard euro, voornamelijk afkomstig van de Volkswagen Group. Tesla kondigde een fabriek in Berlijn aan. Tsjechië is goed voor 6,6 miljard, mede dankzij Volkswagen, dat van plan is om tegen 2029 wereldwijd 75 volledig elektrische modellen te produceren. In Italië werd vorig jaar 1,75 miljard euro aan elektrische investeringen opgehaald bij Fiat; Frankrijk, Zweden en het VK hebben elk ongeveer 1 miljard opgehaald. 

‘Een paar jaar geleden was Europa nog nergens in de race om elektrische voertuigen’

‘Een paar jaar geleden was Europa nog nergens in de race om elektrische voertuigen’, zegt Saul Lopez, e-mobility manager bij T&E. ‘Maar de Europese CO2-norm heeft de neuzen van autofabrikanten en de regeringen in dezelfde richting gezet om eindelijk de kloof met China te dichten.’

Steun

De stijging van de investeringen in elektrische voertuigen resulteerde ook in een hogere verkoop: elektrische voertuigen waren goed voor 7 procent van de omzet in het eerste kwartaal van 2020. Nu de autodealers opnieuw openen, moeten overheden ernaar streven dat momentum te herstellen met onder meer garanties en steun voor fabrikanten die inzetten op elektrische modellen, zegt T&E.

T&E pleit ook voor premies om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren en subsidies om particulieren en bedrijven te helpen bij het installeren van laadinfrastructuur. Tot slot moet de EU ervoor zorgen dat er vanaf 2035 enkel nog uitstootvrije modellen worden verkocht, zegt Lopez.

‘COVID-19 heeft een menselijke tragedie en economische onrust veroorzaakt’, zegt hij. ‘Maar de EU en regeringen kunnen het herstel gebruiken om tot een gezondere, groenere economie te komen die haar strategie rond elektrische voertuigen versterkt en duizenden banen creëert.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2623   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift