Problemen zijn het grootst in Afrika ten zuiden van de Sahara

Unicef: Schooluitval door COVID-19 heeft nog tientallen jaren gevolgen

Needpix / public domain (CC0)

Tijdens het hoogtepunt van de lockdowns, hadden 1,5 miljard kinderen te maken met schoolsluitingen.

Ongeveer een op de drie schoolkinderen wereldwijd kreeg geen les op afstand tijdens de coronapandemie. Dat kan nog tientallen jaren gevolgen hebben voor economieën en samenlevingen, zegt Unicef.

In een vorige week verschenen rapport constateert Unicef dat landen wereldwijd kampen met “problemen met de terugkeer van kinderen naar school.”

Zelfs als er technologie beschikbaar was (radio, tv, internet), bleek de thuisomgeving vaak ongeschikt voor afstandsonderwijs.

Minstens 463 miljoen kinderen kregen in de afgelopen maanden thuis geen onderwijs. Hun scholen waren gesloten als gevolg van COVID-19. “De gevolgen hiervan kunnen nog tientallen jaren gevoeld worden in economieën en samenlevingen”, zegt Henrietta Fore, directeur van Unicef.

Ongeschikte omgeving

Tijdens het hoogtepunt van de lockdowns, hadden 1,5 miljard kinderen te maken met schoolsluitingen. Unicef analyseerde de beschikbaarheid van technologie voor afstandsleren voor kinderen in honderd landen, van basisonderwijs tot en met voortgezet onderwijs.

Zelfs als er technologie beschikbaar was (radio, tv, internet), bleek de thuisomgeving vaak ongeschikt voor afstandsonderwijs. Kinderen werden daar bijvoorbeeld aan het werk gezet of kregen te weinig steun.

Allerjongsten

In Afrika ten zuiden van de Sahara zijn de problemen het grootst. Bijna de helft van de kinderen had daar geen toegang tot afstandsonderwijs. Daarna volgen het Midden-Oosten en Noord-Afrika (40 procent) en Zuid-Azië (38 procent). In Oost-Europa en Centraal-Azië had 34 procent van de schoolkinderen geen toegang tot afstandsleren, in Oost-Azië en de Pacific 20 procent en in Latijns-Amerika en het Caraïbische gebied 9 procent.

De jongste kinderen, en kinderen uit arme gezinnen en huishoudens op het platteland, lopen het grootste risico buiten de boot te vallen, zegt Unicef.

De kinderorganisatie van de Verenigde Naties roept landen op te investeren in onderwijssystemen die toekomstige crises kunnen doorstaan, de digitale kloof te dichten en voorrang te geven aan veilige heropening van de scholen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.