Effect van pandemie kan patronen ingrijpend veranderen

Verrassend: meer auto’s in de stad na komst Uber

PxHere (CC0)

In grote Amerikaanse steden werd na de komst van ridesharingbedrijven als Uber 0,7 procent meer auto’s geregistreerd

De komst van ridesharingbedrijven als Uber doet het aantal auto’s in steden niet dalen. Integendeel: cijfers in de VS tonen zelfs een lichte stijging in het aantal inschrijvingen.

Bedrijven als Uber en Lyft maken zich sterk dat er door hun diensten minder auto’s in de stad nodig zijn, met minder files en parkeerprobleem tot gevolg. Maar de cijfers vertellen een ander verhaal: in grote Amerikaanse steden werden net 0,7 procent meer auto’s geregistreerd, en in sterk auto-afhankelijke steden zelfs iets meer. Dat blijkt uit een vergelijking van de inschrijvingen tussen 2011 en 2017 in verschillenden steden met en zonder Uber en Lyft.

‘De verwachting was dat mensen minder voertuigen zouden bezitten zodra ze toegang zouden krijgen tot deze alternatieve transportmodus’, zegt Jeremy Michalek, hoogleraar Techniek en Openbaar Beleid aan de Carnegie Mellon University. ‘Maar dat is niet wat we in de gegevens zien. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat er een effect is aan de andere zijde: wanneer iemand die op het punt staat om zich een auto te kunnen veroorloven, nu een stimulans krijgt om die te kopen en er wat geld mee te verdienen. Die hogere aanschaf van voertuigen door Uber- en Lyft-chauffeurs kan dus het effect ongedaan maken dat minder mensen een personenwagen kopen.’

De vraag is of we na de pandemie terugkeren naar het soort reispatronen en keuzes van vóór de pandemie.

De wetenschappers onderzochten ook de impact op het openbaar vervoer. Daaruit blijkt geen significant effect wat het gemiddelde betreft, maar wel een afname van de keuze voor openbaar vervoer in steden met een hoger inkomen en minder gezinnen. ‘Dat suggereert dat in een stad waar mensen meer budget hebben en minder kinderen, ze het niet erg vinden om meer te betalen voor een handiger vervoermiddel’, zegt Michalek. ‘Ze hoeven zich ook geen zorgen te maken over een kinderzitje.’

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
Invloed pandemie

De onderzoekers wijzen er wel op dat hun data-analyse zich beperkt tot de periode voor covid-19, en de patronen vrijwel zeker zijn veranderd als gevolg van de pandemie.

‘Natuurlijk heeft de pandemie enorme veranderingen veroorzaakt in Uber-en Lyft-ritten, openbaar vervoer en transporttrends in het algemeen’, zegt Michalek. ‘Nu veel werknemers van thuis uit werken en vele anderen ervoor kiezen om hun eigen voertuigen te gebruiken, is het aantal klanten afgenomen’, zegt Michalek. ‘De vraag is: als de pandemie eenmaal achter de rug is, keren we dan terug naar het soort reispatronen en keuzes van vóór de pandemie, of zijn er systemische veranderingen omdat mensen hun gedrag permanent hebben veranderd? We zullen het pas zeker weten als we het zien gebeuren.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.