Buenos Aires ruimt baan voor snelbus

De Argentijnse hoofdstad Buenos Aires ruimt baan voor de Metrobus, het systeem van snelle buslijnen. Die komt nu zelfs door de befaamde Avenida 9 de Julio, de op een na breedste laan ter wereld.

  • Juan Moseinco/IPS De werkzaamheden voor de Metrobús in de Avenida 9 de Julio. Juan Moseinco/IPS

Buenos Aires heeft al sinds 2011 snelbussen, met verbindingen over 12 kilometer, tussen belangrijke knooppunten. Vorig jaar begonnen de werken om het treinstation Constitución te verbinden met de brug La Noria te verbinden, over een afstand die dubbel zo lang is.

Wat nu de meeste aandacht trekt, zijn de werken de befaamde Avenida 9 de Julio, met zijn 140 meter de op een breedste laan ter wereld (na de Eixo Monumental in Brasilia). De laan heeft zeven baanvakken in elke richting. In juli moet alles klaar zijn.

200.000 passagiers

De tien buslijnen in het centrum, die dagelijks tweehonderdduizend passagiers vervoeren, krijgen er nu eigen baanvakken in het midden van de laan. De reistijd tussen de treinstations Retiro in het noorden en Constitución in het zuiden zal van 45 naar 15 minuten worden teruggebracht.

Latijns-Amerika is een pionier op het vlak van snelbussen. In het Braziliaanse Curitiba vervoeren de snelbussen meer dan 2 miljoen mensen per dag. Het Colombiaanse Bogotá nam het systeem over, nadien volgden andere steden, ook buiten Latijns-Amerika, onder meer Los Angeles en New York.

Volgens de stedelijke overheid is de snelbus een belangrijke aanvulling op de ondergrondse metro. Uit onderzoek blijkt dat 89 procent van wie zich in Buenos Aires verplaatst, dat in één rit doet, zonder over te stappen. Bovendien heeft bijna twee derde van gezinnen in de hoofdstad en onmiddellijke omgeving geen auto.

“Voor deze passagiers die via het openbaar vervoer naar het centrum komen, daalt de reistijd in het stuk dat nu nog het traagste is, zonder dat ze moeten overstappen, want dat zou duurder uitkomen”, zegt architect en planologe Clara Rasore van het Amerikaanse Instituut voor Transport- en Ontwikkelingsbeleid (ITDP), dat Buenos Aires adviseert.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.