De Transaziatische snelweg naar welvaart is bijna klaar

Helemaal af is hij nog niet, maar nu al is duidelijk dat de 1.500 kilometer lange Transaziatische snelweg (TAH), die van havenstad Danang in Vietnam tot helemaal in Myanmar loopt, heel wat veranderingen zal teweeg brengen in de landen van de Mekong-regio.






Eens helemaal af in 2008, moeten de zogenaamde Economische Oost-West, Noord-Zuid en Zuidelijke Corridors Vietnam, Laos, Cambodja, Thailand en Myanmar met elkaar verbinden. De Transaziatische snelweg moet de Economische Oost-West-Corridor (EWEC) gaan vormen.

De landen van de Mekong-regio hopen door die verschillende corridors de andere landen in de regio makkelijker te bereiken, competitiever te worden op de mondiale economische markt, en voor meer vrede en welvaart in de Mekong-regio te zorgen.

“Transportinfrastructuur is onontbeerlijk om de handel en de investeringen te vergemakkelijken, en die zullen op hun beurt bijdragen tot de economische ontwikkeling en het terugschroeven van armoede in de regio”, gelooft Hoang Van Dung, vice-voorzitter van de Vietnamese Kamer van Koophandel.

Vietnams economische zone langs de grens met Laos blijft investeerders aantrekken, en tussen Vietnam en Laos werd een grensoverschrijdende transportovereenkomst ondertekend. Ook het koper uit de Lao Sepon-mijn wordt via de TAH getransporteerd. Tot dusver hebben zestig bedrijven geïnvesteerd in Lao Bao. De investeringen komen ook de werkgelegenheid in de gebieden langs de TAH ten goede.

Verschillende reisagentschappen in Vietnam, Laos en Thailand hebben al van de mogelijkheid gebruik gemaakt om korte bustrips te organiseren die het voor toeristen mogelijk maakt om de grote steden van de drie landen te bezoeken. Vietnamese kranten beweren dat dagelijks 500 internationale toeristen Vietnam binnenkomen via de TAH binnenkomen.

In een volgende fase wordt er aan de TAH een verlengstuk gebreid die doorloopt tot in India. Die verlenging zou de afstand en de transportkosten tussen de Mekonglanden en India heel wat kleiner maken.

Als deel van zijn ‘Kijk naar het Oosten’-strategie is India nu al de stad Guwahati aan het ontwikkelen, dat is de hoofdstad van de oostelijke Assam-provincie. Op die manier kan Guwahati in de toekomst dienen als centrum voor de handel met deze regio die, heel interessant voor India, ook de Chinese zuidelijke regio Yunnan bevat.

Nu al drijft India jaarlijks voor 25 miljard dollar handel met de tien leden van de Associatie van de Zuid-Oost-Aziatische landen (ASEAN). Tegen januari 2007 hoopt ze dat cijfer te verdubbelen door een Indo-ASEAN-vrijhandelsakkoord.

Zeven ASEAN-landen worden voor India toegankelijk wanneer de TAH volledig doorgetrokken zal zijn: Myanmar, Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam, Maleisië en Singapore. De andere drie leden, Indonesië, de Filippijnen, en Brunei moeten onrechtstreeks kunnen profiteren van de snelweg.

“De resultaten van de inspanningen van de verschillende partners mogen gezien worden”, zegt Paul Turner van de Aziatische Ontwikkelingsbank (ADB) trots, maar hij geeft toe dat er nog veel werk aan de boeg is vooraleer de snelweg een echt economisch succes kan worden.

Gesprekken over een grensoverschrijdend akkoord dat de vrijheid van beweging van mensen en goederen over de hele lengte van de snelweg mogelijk maakt staan pas in de kinderschoenen en moeten opgedreven worden. Sleutelinvesteringen om van de snelweg een succes te maken, zoals in infrastructuur en informatica moeten nog gedaan worden.

“Een van onze grootste bezorgdheden is de afwezigheid van regels die de negatieve sociale en milieugevolgen die een internationale snelweg met zich meebrengt, moet beperken”, aldus Turner, die vooral doelt op de handel in vrouwen en kinderen, en de illegale handel in wilde diersoorten. (JP/MM)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.