Eerlijke handel verwacht verdere groei ondanks crisis

De eerlijke handel zal volgende jaar wereldwijd nog met 10 tot 25 procent groeien, verwachten acht verschillende organisaties die fairtradelabels uitreiken. In België bleef de verkoop van producten met het Max Havelaar-keurmerk ook in het vierde kwartaal van 2008 verder groeien. De crisis is een kans voor rechtvaardige handel, zegt Max Havelaar.
In België steeg de verkoop van Max Havelaar-koffie vorig jaar met 10 procent, de bananen met het keurmerk deden het zelfs 13 procent beter. De verkoop van nieuwe producten als rietsuiker, rijst en gedroogd fruit ging nog harder. Maar er wordt niet overal gejuicht in de sector. De verkoopresultaten van Oxfam Fairtrade voor 2008 vielen tegen. En sommige producenten in Latijns-Amerika zien hun uitvoer al teruglopen. 
Voor de groei van Max Havelaar zijn verschillende oorzaken aan te duiden. Er zijn steeds meer merken die het label van Max Havelaar mogen gebruiken, en het aantal verkooppunten stijgt. Maar de organisatie maakt zich ook sterk heel trouwe klanten te hebben. En de crisis zou bewust kopen nog stimuleren.
Fairtrade Labelling Organisation International (FLO), een koepel van organisaties die keurmerken verlenen voor eerlijke handel, denkt er ook zo over. Een onderzoek uit juni 2008 toont volgens de koepel aan dat 92 procent van de consumenten bereid is meer te betalen voor een product dat gegarandeerd aan ethische normen beantwoordt. Volgens ander onderzoek zou 68 procent van de kopers van producten die een goede zaak steunen, ook in crisistijden trouw blijven aan dat product. FLO zegt ook vanuit heel de wereld berichten te hebben dat de afzet van eerlijkehandelsproducten het laatste kwartaal van 2008 verder toenam.
De voorbije vijf jaar is de verkoop van eerlijkehandelsproducten wereldwijd met 40 procent per jaar gegroeid. Eind 2007 was die verkoop goed voor ongeveer 2,3 miljard dollar (1,8 miljard euro). FLO verwacht dat de groei zich in 2009 zal doorzetten, maar tegen een vertraagd tempo. Bij informele gesprekken tussen acht nationale keurmerkorganisaties werd een cijfer van 10 tot 25 procent naar voren geschoven.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.