India en Pakistan: Make trade, not war

Er lijkt een dooi op gang gekomen tussen de Zuid-Aziatische erfvijanden India en Pakistan. De taal van de economie klinkt veelbelovender dan die van de politiek.

  • CC auweia De grens tussen India en Pakistan nabij Jammu. Door de economische diepvriesrelatie tussen beide landen is de economie van Zuid-Azië de minst geïntegreerde van de wereld. CC auweia

India en Pakistan ondernemen een ernstige poging om hun onderlinge vijandschap af te bouwen. De regeringen van beide landen lijken bereid hun stokpaardjes – terrorisme voor India, Kasjmir voor Pakistan – enigszins aan de kant te schuiven, terwijl ze samen de kaart trekken van meer onderlinge handel. Op dit moment bedraagt de bilaterale handel 2,1 miljard euro per jaar en dat moet volgens de twee partijen minstens verdubbelen in de komende twee jaar. Experts gaan ervan uit dat de werkelijke potentie van de handel 30 miljard euro bedraagt.

Volgens Robert Cutler, een onderzoeker aan de Carleton University in Canada, is er op dit moment al voor 7,7 miljard euro illegale handel tussen de twee Zuid-Aziatische buurlanden. Die verloopt grotendeels via Dubai en Singapore. Indiase thee wordt per schip naar Dubai gevoerd en dan teruggevaren naar Pakistan. Dat duurt 28 dagen. De transportkosten bedragen het veertigvoudige van wat een gewone vrachtwagen zou kosten die tussen Indiaas en Pakistaans Punjab zou rijden.

De economische diepvriesrelatie tussen India en Pakistan heeft ervoor gezorgd dat Zuid-Azië de minst geïntegreerde economie heeft van de wereld. De onderlinge handel tussen de lidstaten van de South Asian Association for Regional Cooperation – naast India en Pakistan ook Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, de Malediven, Nepal en Sri Lanka – bedraagt niet meer dan vijf procent van hun totale internationale handel. De import van Pakistaanse goederen in India bedraagt niet meer dan 0,09 procent van de totale Indiase import, terwijl de uitvoer naar Pakistan goed is voor 0,93 procent van de totale Indiase export.

Om de handelsdeur op een kier te krijgen, werden de voorbije maanden diverse initiatieven genomen. India schrapte in april de beperkingen op Pakistaanse investeringen en Pakistan beloofde India eindelijk de status van ‘most favoured nation’ toe te kennen, waardoor de Indiase invoer steeds op de gunstigste voorwaarden zou moeten kunnen rekenen. India kende die status al in 1996 toe aan Pakistan.

In Delhi werd een Pakistaanse handelsbeurs georganiseerd en bij de grensovergang Wagah-Attari tussen Amritsar en Lahore werd een nieuwe doorgang voor vrachtwagens geopend, waardoor de afhandeling van de formaliteiten enorm versneld werd: op dit moment kunnen er 25 vrachtwagens per dag doorgelaten worden, met de nieuwe installaties moet dat opgevoerd worden tot duizend. De centrale banken van beide landen plannen het opzetten van kantoren op elkaars grondgebied en er wordt gedacht aan het verhandelen van elektriciteit over de grenzen heen.

Pakistaanse militairen en militanten kunnen het positieve proces nog makkelijk torpederen, net als Indiase ultranationalisten of een implosie van het huidige regime in Afghanistan.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.