Iraanse oppositie voert campagne op Facebook
Twitter, Facebook en allerlei andere sociale netwerksites spelen een steeds belangrijker rol in verkiezingscampagnes over de hele wereld. Ook in Iran zouden ze wel eens doorslaggevend kunnen blijken voor de kandidaat van de ‘verandering’.
Joren Gettemans . 11 juni 2009
De Amerikaanse president Obama heeft er zijn historische overwinning mede aan te danken, dus moet zoiets in Iran ook mogelijk zijn, denken de aanhangers van Mir Hossein Mousavi. Mousavi is de belangrijkste uitdager van de huidige Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad, en hij heeft als geen ander door hoe hij het internet kan gebruiken voor zijn campagne. Hij heeft pagina’s op Facebook en Twitter en richtte zelfs een eigen YouTube-kanaal op.
Facebook
Obama bewees al dat dergelijke sites een enorm potentieel hebben om een verkiezingscampagne te organiseren en steun te ronselen, maar in een land als Iran zijn er nog meer voordelen. “De hervormers gebruiken Facebook om de officiële staatsmedia te omzeilen”, zegt Mehdi Semati, professor Communicatie aan de Universiteit van Illinois in The Seattle Times. “Die zijn immers impliciet of expliciet regeringsgezind.”
Mousavi telt momenteel al 36.000 “vrienden” op Facebook. De site kan net als bij de Amerikaanse verkiezingen een erg krachtig middel blijken om twintigers te mobiliseren, een groep die in Iran de helft van het kiezerskorps uitmaakt.
Vorige maand blokkeerde de Iraanse overheid de toegang tot Facebook, YouTube en Twitter. Toen Ahmadinejad ernaar gevraagd werd op een persconferentie, beweerde hij niet van de beslissing op de hoogte te zijn. De volgende dag werden de sites opnieuw toegankelijk.
Obama bewees al dat dergelijke sites een enorm potentieel hebben om een verkiezingscampagne te organiseren en steun te ronselen, maar in een land als Iran zijn er nog meer voordelen. “De hervormers gebruiken Facebook om de officiële staatsmedia te omzeilen”, zegt Mehdi Semati, professor Communicatie aan de Universiteit van Illinois in The Seattle Times. “Die zijn immers impliciet of expliciet regeringsgezind.”
Mousavi telt momenteel al 36.000 “vrienden” op Facebook. De site kan net als bij de Amerikaanse verkiezingen een erg krachtig middel blijken om twintigers te mobiliseren, een groep die in Iran de helft van het kiezerskorps uitmaakt.
Vorige maand blokkeerde de Iraanse overheid de toegang tot Facebook, YouTube en Twitter. Toen Ahmadinejad ernaar gevraagd werd op een persconferentie, beweerde hij niet van de beslissing op de hoogte te zijn. De volgende dag werden de sites opnieuw toegankelijk.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Opinie
-
Wereldblog
-
Nieuws