iTunes beter dan school
Studenten die hun lessen als podcast op hun mp3-speler beluisteren, scoren achteraf beter op examens dan hun collega’s die de lessen volgen in het auditorium. Tot die verrassende conclusie komen onderzoekers van de Staatsuniversiteit van New York.
Joren Gettemans . 22 februari 2009
Apple, het computerbedrijf achter de iPod en iPhone, startte twee jaar geleden met de iTunes University, een online dienst die allerlei universitaire lessen aanbiedt die gedownload kunnen worden op de mp3-speler. Verschillende universiteiten maken hun lessen via de dienst beschikbaar, al dan niet enkel voor de eigen studenten.
Dani McKinney van de Universiteit van New York onderzocht 64 studenten, waarvan de helft een introductieles psychologie volgde in het auditorium en achteraf ook de lesnota’s kreeg. De andere 32 studenten kregen dezelfde les aangeboden via de iTunes unief. Ze konden een opname van de les downloaden en kregen de nota’s synchroon te zien.
De resultaten waren duidelijk. De elektronische studenten scoorden gemiddeld 71 procent, terwijl hun collega’s in het auditorium op een gemiddelde van 62 procent bleven steken.
McKinney wijt het verschil vooral aan de mogelijkheid om moeilijke stukken in een podcast terug te spoelen en betere nota’s te nemen. “Het is niet zozeer de podcast zelf, het is wat je ermee doet”, zegt ze in New Scientist.
McKinney denkt ook niet dat de podcasts echte lessen kunnen vervangen. Ze ziet podcasts vooral als welkome aanvulling voor een generatie die opgegroeid is met het internet. “Het is een nieuw soort gereedschap”, zegt ze. “Deze jongeren zijn helemaal anders geprogrammeerd dan hun voorgangers twintig jaar geleden.”
Ook voor de leerkrachten kunnen de podcasts een zegen zijn, omdat ze zo meer tijd kunnen vrijmaken voor interactie met hun leerlingen.
Dani McKinney van de Universiteit van New York onderzocht 64 studenten, waarvan de helft een introductieles psychologie volgde in het auditorium en achteraf ook de lesnota’s kreeg. De andere 32 studenten kregen dezelfde les aangeboden via de iTunes unief. Ze konden een opname van de les downloaden en kregen de nota’s synchroon te zien.
De resultaten waren duidelijk. De elektronische studenten scoorden gemiddeld 71 procent, terwijl hun collega’s in het auditorium op een gemiddelde van 62 procent bleven steken.
McKinney wijt het verschil vooral aan de mogelijkheid om moeilijke stukken in een podcast terug te spoelen en betere nota’s te nemen. “Het is niet zozeer de podcast zelf, het is wat je ermee doet”, zegt ze in New Scientist.
McKinney denkt ook niet dat de podcasts echte lessen kunnen vervangen. Ze ziet podcasts vooral als welkome aanvulling voor een generatie die opgegroeid is met het internet. “Het is een nieuw soort gereedschap”, zegt ze. “Deze jongeren zijn helemaal anders geprogrammeerd dan hun voorgangers twintig jaar geleden.”
Ook voor de leerkrachten kunnen de podcasts een zegen zijn, omdat ze zo meer tijd kunnen vrijmaken voor interactie met hun leerlingen.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2795 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Opinie
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Opinie
-
Reportage