Malawische theeboeren komen met een plan tegen lage prijzen

In een land waar thee het tweede exportproduct is, blijft de lage prijs een groot probleem. De boeren willen nu werken aan een nationaal theemerk.
Al 130 jaar wordt er thee verbouwd in Malawi. Vooral in het zuiden van het land zijn de grote, groene plantages trekpleisters voor toeristen.

Met 7,9 procent draagt thee (na tabak) het meeste bij aan de waarde van de export, zegt de Confederatie van Kamers van Koophandel en Industrie(MCCCI). Malawi is de twaalfde theeproducent ter wereld, na Kenia de grootste van Afrika. Drie procent van de wereldwijd geëxporteerde thee komt uit Malawi, zegt de Tea Association of Malawi (TAML), een vereniging van tien grote theeplanters in het land.


Te goedkoop



De producenten hebben het er moeilijk mee dat de prijs voor thee uit Malawi veel lager ligt dan voor die uit Kenia. Voor de hoogste kwaliteit werd op de veiling in 2007 maar 0,97 per kilo betaald, tegen 2,22 euro per kilo Keniaanse thee.

De gemiddelde prijs voor thee was met 0,69 euro een stuk lager dan in het jaar ervoor, toen die nog 0,82 euro bedroeg.

Volgens de MCCCI is de thee-industrie lang blijven steken, ook al neemt de totale productie al jaren toe. Er zijn investeringen nodig door joint ventures met Malawiaanse bedrijven om de teelt en de verwerking te verbeteren. De MCCCI ziet ook nieuwe mogelijkheden in het produceren van groene thee voor Oost-Aziatische markten.


Meer kopers



Volgens de voorzitter van TAML, Sangwani Hara, is het gebrek aan concurrentie op de veilingen het grootste probleem. In Kenia zijn veel meer kopers, zegt hij. De thee uit Malawi wordt enkel geëxporteerd naar Europese, Aziatische en Amerikaanse markten, terwijl de Keniaanse thee ook verkocht wordt aan grote kopers uit Egypte, Pakistan en Rusland.

Een factor die daarbij speelt is volgens hem het ontbreken van een eigen, Malawiaans theemerk. “Kenia heeft een merk dat kopers aantrekt”, aldus Hara. TAML wil daar aan werken, als onderdeel van een pakket maatregelen om meer kopers te trekken. Dat pakket wordt uitgevoerd samen met de Malawi Investment Promotions Council.

Met verschillende handelsorganisaties werkt TAML samen aan sociale initiatieven, zoals benefietveilingen voor aidswezen. In november bracht zo’n veiling de theeprijs op maar liefst 29 dollar (19,50 euro) per kilo. Met dergelijke initiatieven, en met goede voorzieningen voor hun arbeiders, willen theeplanters laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Daarmee hopen ze handelaren te bewegen om meer voor de thee te betalen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.