Mannen halen meer durfkapitaal op dan vrouwen
Mannen overtuigen investeerders sneller dan vrouwen om te investeren in een startup. Uit experimenten door de Amerikaanse Harvard Business School blijkt dat vooral aantrekkelijke mannen daar erg goed in zijn.
Hoewel er de afgelopen jaren steeds meer vrouwelijke ondernemers zijn, ook op het hoogste niveau, blijft de sector van de zogenaamde startups, beginnende bedrijfjes, stevig gedomineerd door mannen. In de Verenigde Staten gaat amper 7 procent van al het durfkapitaal naar bedrijfjes met een vrouw aan het hoofd.
Wetenschappers van de Harvard Business School wilden weten hoe dat komt. Ze lieten proefpersonen naar filmpjes kijken waarin ondernemers hun idee presenteren en investeerders proberen overtuigen. De proefpersonen moesten vervolgens aangeven of ze hun geld zouden investeren in het bedrijf. De resultaten waren opvallend: mannen hadden 60 procent meer kans om investeringen aan te trekken dan vrouwen, ook als het voorgestelde idee hetzelfde was.
Stem
In een tweede experiment kregen 521 mensen een gelijkaardige video te zien, maar nu met algemene beelden van een bedrijf, zonder de ceo in beeld. Een versie van de video’s werd ingesproken door een mannenstem, de andere helft door een vrouwenstem. Ook hier een opvallende voorkeur voor de man: 68 procent van de deelnemers koos voor de video met de mannenstem, tegenover 32 procent voor de vrouwenstem.
Uit een laatste experiment bij 194 mensen bleek dat proefpersonen bovendien een uitgesproken voorkeur hebben voor een knappe man. Ze waren sneller bereid te investeren in een bedrijf van een knappe man dan een meer gemiddeld uitziende ondernemer. Bij vrouwelijke ondernemers lijkt het uiterlijk geen rol te spelen.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Interview
-
Nieuws
-
Column
-
Opinie
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars