Massaontslagen in Mexicaanse autoindustrie

Het gaat slecht met de Mexicaanse auto-industrie. Door de wereldwijde economische crisis is de export ingestort. Vanaf november halveerde de buitenlandse vraag naar auto’s, terwijl de binnenlandse markt van weinig betekenis is. Duizenden werknemers zijn al ontslagen, maar het einde van de problemen lijkt nog ver weg.
Mexico bouwt al vanaf het begin van de jaren negentig aan een exporteconomie. Het land heeft een sterk geglobaliseerde economie en onderhoudt meer dan dertig vrijhandelsakkoorden. Veruit de belangrijkste handelspartner van Mexico is echter de noorderbuur. En juist deze afhankelijkheid van de Verenigde Staten (VS) zorgt nu voor problemen. De Mexicanen maken zich grote zorgen over de Amerikaanse economische problemen. Want, zeggen ze in Mexico, een Amerikaanse economie met een griepje zou Mexico zo maar eens een longontsteking kunnen bezorgen.

Massaontslagen



Volgens Eduardo Solis, voorzitter van de Bond voor de Mexicaanse Autoindustrie, zijn de problemen in de afgelopen vijftig jaar nog nooit zo groot geweest als nu. “Concurrerende landen richten zich op het versterken van de binnenlandse vraag, maar Mexico is verlamd.”

In het grensgebied met de VS zijn de problemen het grootst. Hier staan de fabrieken van Ford, General Motors, Chrysler en Volkswagen en worden massaal mensen ontslagen. Vakbondsleiders klagen over het werktijdverkortingprogramma van Volkswagen, maar staan machteloos. “We kunnen geen kant op,” zegt Gilberto Martinez, van een van de grotere vakbonden, “als we zouden staken, zou dat alleen maar in het voordeel van de fabrikanten zijn. We moeten er alles aan doen om onze banen te behouden.”     

Uiteraard kampt niet alleen de auto-industrie met de gevolgen van de crisis. Ook in de maquiladoras, de grote buitenlandse assemblagefabrieken die in Mexico van belasting zijn vrijgesteld, zijn de problemen groot. Hoewel de lonen in deze fabrieken vaak  laag zijn en de arbeidsomstandigheden slecht, betekenen de banen toch een vaste bron van inkomsten voor miljoenen Mexicanen.

Volgens cijfers van de Mexicaanse overheid heeft ruim vier procent van de Mexicaanse beroepsbevolking geen baan. In werkelijkheid ligt het werkeloosheidscijfer echter hoger, omdat de overheid geen rekening houdt met het aantal uren dat iemand betaalde arbeid verricht.

Opdrogende geldstroom



Elk jaar trekken bijna een half miljoen jonge Mexicanen de grens over om werk te zoeken in de Verenigde Staten. Een deel van het geld dat zij verdienen maken ze over naar de familie in Mexico. Maar ook deze geldstroom is snel aan het opdrogen.

De zogenaamde ‘remittances’, het aantal dollars, die vanuit de VS naar Mexico worden overgemaakt, daalde in 2008 met bijna een miljard.

In Mexico zijn veel mensen bezorgd dat groeiende werkeloosheid tot verhoogde sociale onrust zal leiden. Mexico kampt al langer met groeiende misdaadcijfers. Zo werden er in 2008 meer dan vijfduizend mensen vermoord in het Mexicaanse drugscircuit en werden er vorig jaar duizenden mensen gekidnapt om losgeld te eisen.

Volgens Felipe Lopez, die terugkeerde uit de VS, omdat hij geen werk meer kon vinden, “zijn er veel wanhopige mensen, die er alles voor over hebben om te voorkomen dat hun gezin honger heeft. Als zij geen geld kunnen krijgen door er voor te werken, dan zullen zij zich tot andere middelen wenden.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.