Noorwegen bijt spits af van IAO-conventie

Noorwegen is het eerste land in Europa dat de Maritieme Arbeidsconventie van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) ondertekend heeft. Het stuurt hiermee een strak signaal naar de rest van Europa.
In 2006 hebben vertegenwoordigers van 176 lidstaten op een speciale conferentie van de IAO de Maritieme Arbeidsconventie goedgekeurd. De conventie is een tekst die de rechten van matrozen en sociale wetgeving van internationale zeevaart vastlegt. Een soort ‘bill of rights’ voor de internationale zeevaart zeg maar.

Allereerste internationale CAO


Concreet houdt de Maritieme Arbeidsconventie onder meer in dat elke matroos recht heeft op een minimumloon van 800 euro maandelijks, op een minimum aan leef- en woonomstandigheden en dat er waterdichte regelgeving bestaat rond het repatriëren van een schip dat in de problemen zit.
Aangezien de zeevaart al eeuwenlang een internationaal karakter heeft, krijgt de zeevaart via het IAO-verdrag ook de kans om inbreuken te sanctioneren. Voordien was dat wel anders omdat er toen slechts een morele vermaning werd uitgedeeld in geval van inbreuken.
In die zin is de Maritieme Arbeidsconventie natuurlijk een vernieuwend initiatief. Joris Kerkhofs van ACV-Transcom spreekt van een eerste internationale CAO, die werknemers, werkgevers en regeringen van heel de wereld met elkaar vastleggen.

Maritieme staten op kop


Momenteel hebben naast Noorwegen enkel uitgesproken zeevaartstaten als de Bahama’s, Panama, Liberia en de Marshall Eilanden de conventie bekrachtigd. In de vaarwateren van deze landen zal eender welk schip zich moeten houden aan de IAO-wetgeving en hebben havenautoriteiten het recht om hierop schepen te controleren. In geval van overtredingen kunnen zij sancties uitdelen.
Hoewel alle lidstaten hun goedkeuring uitspraken, is de conventie voor lidstaten slechts een vodje papier als deze niet bekrachtigd wordt.
Noorwegen geeft volgens directeur-generaal van de IAO Juan Somavia  een duidelijk signaal aan de Europese Unie en andere Europese landen om het verdrag ook te bekrachtigen. ‘De conventie maakt een nieuwe start in de zoektocht naar globalisering door eerlijke spelregels op te stellen voor iedereen. Ik hoop dat ook Europa zich aangemoedigd voelt om degelijk werk te promoten voor de zeevaartindustrie.’
Om echt internationaal van kracht te zijn, moet de Maritieme Arbeidsconventie door minstens 30 lidstaten, goed voor 33% van de bruto verscheepte tonnage in de hele wereld, bekrachtigd worden. Het IAO verwacht dat deze dubbele voorwaarde ten vroegste in 2011 gerealiseerd zal zijn.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.