Rallypiloot scheurt over zandwegen van Angola
Angola ontwikkelen kan volgens mijn wereldwijze chauffeur, Andre Rodrigues, enkel door jobs te creëren in het binnenland. Zoniet zullen weinig Angolezen uit de ‘vieze, vuile, drukke’ hoofdstad weg willen.
Andre Rodrigues is zelf uit de provincie Uige afkomstig, maar woont al jaren in Luanda. Terwijl hij mij als een volleerd rallypiloot over de slechte zandwegen richting M’banza Congo loodst, schudt hij gelijk wat ideetjes uit zijn mouw.
‘De eerste stad waar we zijn doorgereden, N’Zeto, bulkt van de vis. Je zou er een sardienenfabriek kunnen opzetten of aan zoutwinning doen. In Tomboco wordt ananas geteeld, appelsienen, mandarijntjes. Je vindt er ook maniok, pindanootjes, bananen. Daar zou je toch een fabriek mee kunnen opstarten, voor frisdrank of fruitsap!’
Vandaag zijn echter alle ogen op de haven van Soyo gericht en blijft de rest van de provincie Zaire verweesd achter, haar glorieuze geschiedenis als zetel van het oude Kongorijk ten spijt.
‘De eerste stad waar we zijn doorgereden, N’Zeto, bulkt van de vis. Je zou er een sardienenfabriek kunnen opzetten of aan zoutwinning doen. In Tomboco wordt ananas geteeld, appelsienen, mandarijntjes. Je vindt er ook maniok, pindanootjes, bananen. Daar zou je toch een fabriek mee kunnen opstarten, voor frisdrank of fruitsap!’
Vandaag zijn echter alle ogen op de haven van Soyo gericht en blijft de rest van de provincie Zaire verweesd achter, haar glorieuze geschiedenis als zetel van het oude Kongorijk ten spijt.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Interview
-
Commentaar
-
Nieuws
-
Analyse