Sharia verdeelt Kenia

Christenen en moslims in Kenia staan lijnrecht tegenover mekaar nu de Keniaanse Kerk een campagne aankondigt om de nieuwe grondwet te torpederen. Die zou moslims toelaten recht te spreken volgens de sharia, de islamitische wet. De Kerk roept haar achterban op om tegen de stemmen.

In tegenstelling tot buurland Sudan en het naburige Kenia, leven christenen en moslims in Kenia al decennia in vrede. Maar het novemberreferendum over een nieuwe grondwet maak daar misschien wel een einde aan. De Keniaanse Kerk kondigt nu aan dat ze alle christenen, zo’n 85 procent van de bevolking, oproept om in november ‘neen’ te stemmen.

Religie is nochtans maar een ondergeschikt thema in het grondwetsontwerp. Het referendum draait essentieel om de vraag hoeveel macht de president moet krijgen. Het eerste ontwerp legde de macht van de president sterk aan banden, maar het parlement heeft die inperking fel afgezwakt.

Wat de Keniaanse Kerk echter zorgen baart, is artikel 179 van het grondwetsontwerp. Dat geeft traditionele en shariarechtbanken de macht om op lokaal niveau oordelen te vellen. Hoewel de islamitische rechtspraak op lokaal niveau al behoorlijk is ingeburgerd in Kenia, verzetten de christenen zich als een duivel in een wijwatervat tegen het opnemen ervan in de grondwet. Ze vrezen dat het de deur openzet voor de invoering van de sharia op nationaal niveau.

Religieuze en traditionele rechtbanken horen niet thuis in de grondwet, want ze druisen in tegen de scheiding van kerk en staat, zegt David Githii, de voorzitter van de Kenya Church, een organisatie die 40 kerkelijke organisaties verenigt. De Keniaanse regering probeerde vorige week de kerkleiders tevergeefs op andere gedachten te brengen. De regering van president Mwai Kibaki heeft al een ja-campagne gelanceerd. Kibaki dreigt het referendum nu te verliezen, zegt Mutahi Ngunyi, een politicoloog in Nairobi.

De neen-campagne zal doorgaan na het referendum. We gaan ermee door tot aan de algemene verkiezingen in 2007, zegt bisschop Margaret Wanjiru van de charismatische kerk ‘Jesus is Alive Ministries’.

De moslims eisen dat de Kadhi’s, de lokale shariarechtbanken die al tientallen jaren bestaan, worden uitgebreid naar het nationale niveau. Ze willen dat de jurisdictie van islamitische rechters voorrang krijgt over die van de officiële commerciële, burgerlijke en strafrechtelijke rechtbanken. De Nationale Grondwettelijke conferentie wees die eis vorig jaar af.

Buurland Sudan kent al sinds 1955 een bloedig conflict tussen het Arabische regime in Khartoem en het christelijk-animistische zuiden. Sinds voormalig president in Gaafar Nimeiri in 1983 de sharia invoerde, eiste het conflict al twee miljoen levens. De sharia zorgt ook voor animositeit in Nigeria, waar de helft van de 36 staten de wet heeft ingevoerd. In Kenia heeft de rivaliteit tussen beide geloofsgemeenschappen voorlopig enkel geleid tot opstootjes en een occasionele brandstichting in een moskee en twee kerken. (MM/PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.