Spaanse vloot ontdekt duurzame vis
Spanje, dat de grootste vissersvloot van Europa heeft, ontdekt de duurzame vis. De eerste Spaanse visbedrijven hebben zich aangemeld voor het MSC-programma, het belangrijkste internationale certificaat en keurmerk voor duurzame vis.
Rudy Pieters . 2 maart 2009
Twee visbedrijven uit Galicië, aan de Noord-Spaanse kust, hebben zaterdag aangekondigd dat ze de procedure gaan starten om het MSC-certifcaat te behalen. De bedrijven zijn gespecialiseerd in zeevruchten.
MSC staat voor Marine Stewardship Council, een internationale nonprofitorganisatie die de overbevissing van de oceanen wil tegengaan. Ze ontstond tien jaar geleden met de steun van het Wereldnatuurfonds (WNF) en staat vandaag bekend als het strengste evaluatiesysteem voor duurzame visserij ter wereld.
Het is het eerste certificaat waarin de richtlijnen van de VN-Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) verwerkt zijn. Niet alleen engageren bedrijven met een MSC-certificaat zich ertoe zich op zee aan strenge milieunormen te houden, ze moeten het hele proces tot de aankoop door de consument ook transparant houden.
Wereldwijd hebben 39 visbedrijven het MSC-certificaat behaald. Zo’n 120 bedrijven zijn de procedure gestart. Samen zijn ze jaarlijks goed voor meer dan 5 miloen ton vis en zeevruchten. Ze vertegenwoordigen 42 procent van de zalm- , 40 procent van de kabeljauw- en 18 procent van de kreeftvangst.
“De beslissing van deze twee groepen om het MSC-certificaat te halen is een feit zonder voorgaande en een definitieve stap in de richting van een duurzame visserij”, zegt Juan Carlos del Olmo, secretaris-generaal van WNF-Spanje. “Het is onmiskenbaar een teken van verandering in deze sector in ons land en een na te volgen voorbeeld voor vissers of bedrijven die aan duurzame visserij doen of strategieën hebben uitgewerkt om die te bereiken.”
Ook in de distributie zit het MSC-systeem in de lift. Volgens het WNF zijn de belangrijkste distributiebedrijven van Europa en de Verenigde Staten van plan om uitsluitend nog MSC-producten te verkopen.
Vorige maand werd de kaap van 2000 visproducten met een MSC-label gerond. De eer ging naar een verpakking van een halve kilogram Patagonische kammossels die de distributieketen Carrefour, Europa’s grootste distributeur, in zijn Franse super- en hypermarkten verkoopt. Het Amerikaanse Walmart, het grootste distributiebedrijf ter wereld, heeft al aangekondigd dat het tegen 2010 alleen nog verse en diepvriesvis met het MSC-label verkoopt.
2008 was een belangrijk jaar voor het MSC-label. Het duurde 7 jaar om aan 500 MSC-producten te geraken. Nauwelijks 9 maand later zat de organisatie al aan 1000. Nog eens een jaar later staat de teller op 2000.
MSC staat voor Marine Stewardship Council, een internationale nonprofitorganisatie die de overbevissing van de oceanen wil tegengaan. Ze ontstond tien jaar geleden met de steun van het Wereldnatuurfonds (WNF) en staat vandaag bekend als het strengste evaluatiesysteem voor duurzame visserij ter wereld.
Het is het eerste certificaat waarin de richtlijnen van de VN-Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) verwerkt zijn. Niet alleen engageren bedrijven met een MSC-certificaat zich ertoe zich op zee aan strenge milieunormen te houden, ze moeten het hele proces tot de aankoop door de consument ook transparant houden.
5 miljoen ton
Wereldwijd hebben 39 visbedrijven het MSC-certificaat behaald. Zo’n 120 bedrijven zijn de procedure gestart. Samen zijn ze jaarlijks goed voor meer dan 5 miloen ton vis en zeevruchten. Ze vertegenwoordigen 42 procent van de zalm- , 40 procent van de kabeljauw- en 18 procent van de kreeftvangst.
“De beslissing van deze twee groepen om het MSC-certificaat te halen is een feit zonder voorgaande en een definitieve stap in de richting van een duurzame visserij”, zegt Juan Carlos del Olmo, secretaris-generaal van WNF-Spanje. “Het is onmiskenbaar een teken van verandering in deze sector in ons land en een na te volgen voorbeeld voor vissers of bedrijven die aan duurzame visserij doen of strategieën hebben uitgewerkt om die te bereiken.”
Ook in de distributie zit het MSC-systeem in de lift. Volgens het WNF zijn de belangrijkste distributiebedrijven van Europa en de Verenigde Staten van plan om uitsluitend nog MSC-producten te verkopen.
Vorige maand werd de kaap van 2000 visproducten met een MSC-label gerond. De eer ging naar een verpakking van een halve kilogram Patagonische kammossels die de distributieketen Carrefour, Europa’s grootste distributeur, in zijn Franse super- en hypermarkten verkoopt. Het Amerikaanse Walmart, het grootste distributiebedrijf ter wereld, heeft al aangekondigd dat het tegen 2010 alleen nog verse en diepvriesvis met het MSC-label verkoopt.
2008 was een belangrijk jaar voor het MSC-label. Het duurde 7 jaar om aan 500 MSC-producten te geraken. Nauwelijks 9 maand later zat de organisatie al aan 1000. Nog eens een jaar later staat de teller op 2000.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Column
-
Nieuws
-
Analyse
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Extra