West-Afrikaanse landen slaan handen ineen tegen piraterij

De landen van West-Afrika bekijken in oktober in Cotonou hoe ze de piraterij voor hun kust beter kunnen aanpakken. Ze hebben de steun van Frankrijk en de VS. De voorbije maanden hebben kapers al een twintigtal schepen aangevallen in de Golf van Guinee.

  • Reuters Een Amerikaans soldaat aan boord van de USS Nashville in de haven van het Nigeriaanse Lagos. West-Afrikaanse landen krijgen steun van Frankrijk en de VS bij het bestrijden van piraterij voor hun kusten. Reuters

Volgens het Live Piracy Report van het Internationaal Maritiem Bureau (IMB) onderschepte de kustwacht van Togo zaterdag (24 september) vier bootjes die zich naast een tanker hadden gemanoeuvreerd die voor anker ligt voor Lomé. Twee dagen eerder verhinderde de kustwacht de bemanning van twee andere bootjes aan boord te gaan van een tanker op dezelfde ankerplaats.

Op 15 september vielen piraten in de grenswateren tussen Togo en Benin een tanker uit Cyprus aan. De overvallers namen het schip over en zetten met de 23 bemanningsleden koers naar een onbekende bestemming. De aanval gebeurde toen de tanker stil lag om olie over te pompen in een Noors schip. De piraten probeerden ook het Noorse schip te overmeesteren, maar dat mislukte.

Nigeriaanse piraten

Piraterij is een groeiend probleem in de Golf van Guinee. Vaak gaat het om kleine overvallen en ladingdiefstallen, maar steeds meer overvallers proberen de schepen ook onder controle te krijgen. Experts gaan ervan uit dat veel piraten die in de Golf van Guinee opereren, uit Nigeria komen.

Landen als Benin en Togo oordelen dat hun marine te klein is om de piraten alleen aan te pakken. Ze proberen daarom samen te werken. De zeemacht van Benin heeft al gezamenlijke patrouilles gepland met de Nigeriaanse marine. “Binnenkort breiden we die samenwerking uit tot Togo en Ghana”, zegt Maxime Ahoyo, stafchef van de marine van Benin. “Als we niet samenwerken, zal het probleem uitbreiding nemen”, waarschuwt hij.

Ook de Economische Gemeenschap van West-Afrikaanse Staten (Ecowas) dringt aan op gezamenlijke actie. “Het probleem wordt onrustwekkend en zou zware economische gevolgen kunnen hebben voor onze landen”, zegt de voorzitter van de Ecowascommissie, James Victor Gbeho.

Bij de maritieme verzekeringsmaatschappijen in Londen is Benin al tot risicogebied uitgeroepen. Reders moeten extra premies betalen voor schepen die door de wateren van het West-Afrikaanse land moeten varen. Dat kan ertoe leiden dat de havens van Benin minder schepen te verwerken krijgen, en dat zou de prijzen van importgoederen kunnen doen stijgen.

Steun van VS en Frankrijk

De kleine landen in de regio hebben ook steun gevraagd aan Frankrijk en de VS. De Germinal, een Frans fregat, is al begonnen aan een missie voor de kust van Benin, Togo en Ghana om piraten af te schrikken. Tegelijk worden er manschappen van de zeemacht van de drie landen opgeleid.

Het Amerikaanse fregat Swift2 bevindt zich ook al in de Golf van Guinee om piraten te bestrijden en zeelui van de drie landen op te leiden. De Amerikanen hebben hun operatie Africa Partnership Station 2011 gedoopt.

Togo heeft intussen meer geld uitgetrokken voor zijn marine. Volgens de Togolese minister van Defensie, kolonel Gnama Latta, vaart de Togolese kustwacht nu minstens twee keer per dag uit.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.