Van 9 tot 18 mei 2009 reisde Bart door Vietnam voor een studiereis van de World Population Foundation
World of Warcraft helpt pandemie bestrijden
Een nieuw karakter dat in september 2005 geïntroduceerd werd in het online computerspel “World of Warcraft”, heeft wetenschappers kunnen helpen om na te gaan hoe en hoe snel een virus zich verspreidt.
Bart Vanacker . 21 augustus 2007
Het nieuwe karakter Hakkar, dat bedoeld was om de meer geoefende spelers nieuwe uitdagingen te bieden, bleek alle andere spelers en dieren in het spel te besmetten met “corrupt bloed”. De toen vier miljoen spelers leverden wetenschappers veel informatie over de onvoorspelbare menselijke reacties bij het uitbreken van een dergelijke infectie.
De dichtbevolkte steden in de fantasiewereld raakten snel besmet, er vielen veel doden en er ontstond sociale chaos. De maker van het spel die het nieuwe karakter introduceerde, Blizzard Entertainment, voegde quarantainemaatregelen in en kon uiteindelijk de verspreiding van het virus afremmen door Hakkar anders te programmeren.
Wetenschappers publiceren hun onderzoek volgende maand in The Lancet. “Door deze spelletjes te gebruiken krijgen we inzicht in de ongelofelijke complexiteit van de verspreiding van ziekten in sociale groeperingen”, zeiden de auteurs van het onderzoek, Eric Lofgren en Nina Fefferman, tegen de Britse krant The Times.
In maart 2007 publiceerde de Israëlische arts Ran Balicer al een artikel in het vakblad “Epidemiology” waarin hij parallellen trok tussen de uitbraak van het SARS-virus en het virus in World of Warcraft. Balicer suggereerde dat dergelijke spelletjes het ideale model vormen om de verspreiding van infecties te onderzoeken.
De dichtbevolkte steden in de fantasiewereld raakten snel besmet, er vielen veel doden en er ontstond sociale chaos. De maker van het spel die het nieuwe karakter introduceerde, Blizzard Entertainment, voegde quarantainemaatregelen in en kon uiteindelijk de verspreiding van het virus afremmen door Hakkar anders te programmeren.
Wetenschappers publiceren hun onderzoek volgende maand in The Lancet. “Door deze spelletjes te gebruiken krijgen we inzicht in de ongelofelijke complexiteit van de verspreiding van ziekten in sociale groeperingen”, zeiden de auteurs van het onderzoek, Eric Lofgren en Nina Fefferman, tegen de Britse krant The Times.
In maart 2007 publiceerde de Israëlische arts Ran Balicer al een artikel in het vakblad “Epidemiology” waarin hij parallellen trok tussen de uitbraak van het SARS-virus en het virus in World of Warcraft. Balicer suggereerde dat dergelijke spelletjes het ideale model vormen om de verspreiding van infecties te onderzoeken.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Interview
-
Commentaar