Een hutsepot van stadslandbouw, circulaire economie en exotische smaken

Ondergrondse boerderij van “Le Champignon de Bruxelles” blijft succesvol

© Luka Van Royen

 

Het Brusselse trio Hadrien, Sevan en Thibaut kweekt drie soorten Aziatische paddestoelen in de kelders van de Abattoirs in Anderlecht; Shiitake, maitake en nameko. De drie jonge ondernemers gebruiken als eerste bierafval als basis van de productie van hun standslandbouwproject.

Het kweken van paddestoelen is in het algemeen een vrij milieuvriendelijke teelt. Toch slagen de jonge ondernemers Sevan Holemans, Raphaël Lambrechts en Hadrien Velge er in om nog duurzamer te kweken. ‘Vroeger werden de meeste shiitakes uit China geïmporteerd. Ondertussen zijn er al lokale kwekerijen. Onze manier is wel nog ecologischer. We gebruiken bierafval, iets dat hiervoor geen waarde had in Brussel.’

Een goed idee

‘Het idee kwam uit het boek “de blauwe economie” van Gunter Pauli dat ik vier jaar geleden las’, zegt Hadrien. ‘Ik zocht toen ook een job maar ik kwam niks tegen waar ik mezelf in kon vinden. Daarom wilde ik een project oprichten.’ Seyan, mede-organisator van Le Champignon de Bruxelles, studeerde net zoals Hadrien economie en heeft dezelfde voeling met circulaire economie.

‘In het begin focusten we zelfs niet op champignons. Het is meer de rol die de paddestoelen spelen in de kringloopeconomie dat ons intrigeerde.’

‘Het laatste jaar van mijn studies draaide vooral rond sociale economie, kringloopeconomie en dergelijke meer. Ik voelde dat ik iets in die sector wou doen. In het begin focusten we zelfs niet op paddestoelen. Het is meer de rol die ze spelen in de kringloopeconomie die ons intrigeerde.’

Samen werkten ze het project uit. Voor het bedrijf effectief werd opgericht, deden ze een crowdfunding om de eerste test, het bouwen van een kleinschalige kwekerij, te kunnen betalen. Met de ingezamelde fondsen installeerden ze in de kelders een kwekerij van 750 m².

Een beetje later werd Thibaut de derde musketier van het gezelschap. ‘We begonnen twee jaar geleden met het coöperatief. Iedereen die investeert, heeft één stem in de Algemene Vergadering. Er zijn dus particulieren die geïnvesteerd hebben in ons project.’ Daar bovenop krijgt het team steun van de overheid, al zouden ze liever volledig zelfstandig zijn.

© Luka Van Royen

Van links naar rechts: Shiitake, Maitake en Nameko

Verspreid de paddenstoel

Het trio doet meer dan paddestoelen kweken alleen. ‘We doen zelf soms workshops rond het kweken van paddenstoelen en geven rondleidingen aan zowel particulieren als ondernemingen.’

Het merendeel van de paddestoelenproductie gaat naar Brusselse biowinkels en -ketens. ‘Zo kunnen we de paddenstoelen met onze bakfiets leveren. We werken ook in andere regio’s in Vlaanderen en Wallonië, maar dan werken we samen met groothandelaars die de oogst zelf komen halen en distribueren’, zegt Hadrien.

In het najaar produceren ze zo’n twee tot twee en halve ton. In het voorjaar zakt de verkoop naar een ton en half. ‘We moeten wel nog steeds meer verkopen om rendabel te zijn’, voegt hij daar aan toe.

Nieuwe uitdaging

© Luka Van Royen

 

‘Het probleem met paddestoelen is dat we veel verkopen tijdens de herfst en winter, maar minder tijden de lente en zomer. We moeten diversifiëren, om de verkoop te doen groeien. Daarom zijn we nu ook gestart met het telen van microgroenten’. Groenten blijken in hun allereerste groeifase een hogere concentratie aan smaken, kleuren en voedingsstoffen te bevatten.

‘Het idee van de microgroenten kwam van een vriend. We merkten snel dat er veel synergie tussen de twee projecten leeft. Ze hebben beide een warme temperatuur. De microgroenten hebben CO² nodig om te groeien en dat geven de paddestoelen af’, vertelt Hadrien verder. Beiden staan in een ruimte waar het voortdurend 22 graden is. Eind mei beginnen de Brusselaars met de verkoop van zeven soorten microgroenten waaronder radijs, mosterdzaad, erwten en rode kool aan de horeca.

Wil je zelf een workshop volgen of een rondleiding krijgen? Neem dan een kijkje op hun website: Le Campignon de Bruxelles.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift