De Big Data revolutie

Google voorspelt op basis van miljarden zoektermen een griepepidemie sneller dan gezondheidsdiensten dat kunnen. Verkeerspatronen rond winkelcentra verraden nog voor de bekendmaking van kwartaalcijfers dat een winkelketen het slecht doet. Het zijn maar twee van de vele fascinerende voorbeelden van toepassingen van big data, de analyse van de enorme berg gegevens die we iedere dag creëren.

Zoals de titel van het boek aangeeft, staan we met big data volgens de auteurs voor niet minder dan een revolutie. Steekproeven worden overbodig (alle gegevens zijn simpelweg zo beschikbaar) en kwantiteit van gegevens wordt belangrijker dan kwaliteit (fouten in de data worden gecompenseerd door de enorme hoeveelheid). Op basis van nieuwe statistische analyses kunnen soms verbluffende voorspellingen worden gemaakt, waardoor een nieuwe sector van databedrijven kan floreren.

Het boek bevat gelukkig ook een hoofdstuk Gevaren. Winkelketens zijn in staat om op basis van het aankoopgedrag van vrouwen te weten te komen of een vrouw zwanger is, soms nog voor de familie van de vrouw zelf op de hoogte is. Met big data komt privacy dus al snel in het gedrang. En het gaat nog veel verder dan dat. Een criminoloog kon op basis van gegevens van voorwaardelijk vrijgelaten gevangenen met 75 procent waarschijnlijkheid voorspellen of de vrijgelatene later betrokken zou zijn bij een moord. Moeten we die gevangenen dan toch niet vervroegd vrijlaten, op basis van een misdaad die nog niet begaan is? En wat met het kwart van de gevangenen dat zo onterecht niet in vrijheid gesteld zou worden? Het boek geeft suggesties voor regelgeving die de gevaren van big data moet inperken, maar geruststellend zijn die voorstellen allerminst.

Het boek geeft een goed overzicht van de voor- en nadelen die big data de maatschappij biedt. In sommige sectoren van de maatschappij zal big data inderdaad een revolutie teweegbrengen (die eigenlijk al begonnen is). Dat er heel wat gevaren met big bata gepaard gaan, is duidelijk. Om jezelf te beschermen tegen misbruik, let je toch maar beter wat op met je persoonlijke “gegevensuitstoot”, zoals het in het boek wordt genoemd.

De Big Data revolutie door Viktor Mayer-Schönberger en Kenneth Cukier is uitgegeven door Maven Publishing. 288 blzn. ISBN 9789490574901

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

2790

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.