BMW experimenteert met EV's en autodelen

bmwi3-1600x1200-3

bmwi3-1600x1200-4

Nu Tesla zich vanuit het niets het meesterschap heeft toegeëigend over elektrische auto’s en Google zich inlaat alternatieve mobiliteitsoplossingen à la Uber, kijken de traditionele autobouwers maar beter uit voor nog meer disruptieve innovaties. Eén merk dat vastberaden lijkt niet achterop te hinken is BMW. De Duitse fabrikant experimenteert met elektrische auto’s en autodelen.

De nieuwe BMW i3 wordt dit jaar de eerste, commerciële elektrische auto van de Duitse fabrikant. Volgens de fabrikant is alles nieuw aan deze auto, maar dan ook alles_ nieuwe materialen — om het gewicht zo laag mogelijk te houden — en nieuwe technologie. In de hoofden van de meeste consumenten kan de autonomie van 130 à 160 km een struikelblok lijken. BMW stelt dat die hoog genoeg is voor 95% van de autoritten.

Dubben over autonomie

Om twijfelaars te overtuigen heeft BMW een app (IOS) gemaakt, die mensen kunnen gebruiken om hun rijgedrag te meten en zelf na te gaan of de BMW i3 voor hen is of niet_ “Track your current urban driving experience and explore our new vehicles to see if one might be right for you.”

range-bmwi

Wie toch verveeld blijft met de beperkte autonomie kan kiezen voor een ‘Range Extender’, een kleine benzinemotor die de accu oplaadt tijdens het rijden. Daarmee klimt de autonomie met 240 à 300 km. Daarnaast voorziet BMW ook in wat ze noemen ‘Add-on mobility’. Wie een langere reis moet maken, krijgt een ‘gewone’ auto ter beschikking, wat je dan toelaat om bij voorbeeld met een X5 op skivakantie te vertrekken. In de auto zelf krijg je bovendien overvloedige extra informatie over alternatieve mogelijkheden met openbaar vervoer, bij voorbeeld in geval van files.

Londen 2012

bmw-london-2012-fleet-02BMW is al een hele tijd aan het experimenteren met de elektrische wagens. Zo werden elektrische modellen ingezet tijdens de Olympische Spelen in Londen 2012. Enkele honderden EV’s werden overal in de wereld getest en bij de gebruikers werd regelmatig gepeild naar hun ervaringen. Veel van de opgedane kennis wordt gebruikt om de interactie met de auto te verbeteren via een smartphone. Zo kan je van op afstand de stand van de batterij checken.

DriveNow

DriveNow_Koeln_2

P90074325

BMW PK DriveNow 21.3.2011

Intussen experimenteert BMW in 4 Duitse steden Munchen, Dusseldorf, Keulen en Berlijn, én in San Francisco met autodelen via het programma DriveNow. Hoe DriveNow werkt, vind je hier. Een groot verschil met klassiek autoverhuur is dat je per minuut kan betalen met tarieven vanaf 31 eurocent/minuut. De Financial Times citeert daarover Jeremiah Owyang, analyst van de Altimeter Group, al volgt_ “Instead of trying to sell one car to one person, BMW wants to sell the same car nine times. They see this as an upside.”

Functie > bezit

In ons land zijn elektrische auto’s voorlopig niet in trek. Eén en ander heeft te maken met de beperkte laadinfrastructuur. Een ander element is de prijs. De standaardversie van de BMW i3 zal 35.500 euro kosten, ruim goedkoper dan de Teslamodellen maar ‘t blijft toch een peperdure aankoop. Afwachten dus of het nieuwe model hier aanslaat. Wat ons betreft is het bezit van een auto van minder belang, als we er maar gebruik van kunnen maken als we er één nodig hebben. Functie haalt het van bezit.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.