De zelfrijdende auto, van Nevada tot België

news-audi-2015-piloted-driving-from-silicon-valley-to-las-vegas-40

Las Vegas is Spaans voor weilanden. Weilanden zijn er ter plekke nog nauwelijks te vinden, pronkerige hotels en schreeuwerige casino’s des te meer. Voor wie de aandacht wil trekken, is Las Vegas dan ook de ‘place to be’. Het is geen toeval, en zeker geen gok, dat Audi begin januari op de technologiebeurs CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas zijn zelfrijdende auto voorstelde. Met behulp van 20 sensoren reed het model helemaal alleen de 900 km van Silicon Valley in Californië naar Las Vegas in Nevada. Flinke jongen !

Nevada is dan ook ideale plek voor zo’n test. Waar wij gebukt gaan onder lintbebouwing, rijgt Nevada, met als hoofdplaats Carson City, de woestijnen aan elkaar. Geen wonder dat er in het Vlaams Gewest 62 keer meer inwoners per vierkante kilometer zijn. Gewoon om te zeggen dat er in Nevada iets minder volk op de baan is dan hier. Maar Vlaanderen zal niet ontsnappen aan de zelfrijdende auto. Ook bij ons mochten journalisten er al mee rijden. Al moet je rijden in deze context sterk relativeren uiteraard. Eén van deze journalisten verklaarde na deze ervaring dat hij zijn voertuig nu maar ‘een domme auto’ vindt (De Standaard, 20/12/2014).

Morele dilemma’s

Ook in België gaan er stemmen op om ons te ontdoen van deze domme auto’s, een oproep die in tal van Europese landen te horen is, kwestie van niet achter te blijven bij Amerika. Maar om hier, ver weg van de woestijnen in Nevada, een test te doen, moet de wegcode worden aangepast. Want rijden zonder handen aan het stuur mag uiteraard niet. Vandaar dat de federale regering in het regeerakkoord heeft opgenomen dat de wetgeving zal worden geëvalueerd ‘om technologische evoluties te ondersteunen, zoals driverless cars’. Niet alleen de wegcode moet worden aangepast, ook autoverzekeringen zullen helemaal anders moeten bekeken worden. Autoverzekeraars in Nederland bazuinen nu al rond dat uit tests van de Amerikaanse overheid blijkt dat zelfrijdende auto’s in de toekomst voor 81% minder ongelukken zullen zorgen. We zullen dus nog nooit zo veilig gereden hebben, al is het niet duidelijk of het hier gaat om cijfers die uitgaan van de veronderstelling dat op dat moment iedereen met zo’n auto rijdt. Tegelijk staan verzekeraars voor een groot dilemma_ wie treft schuld als het mis gaat? De bestuurder die niet aan het besturen was, de computer die geen rechtspersoon is of de autofabrikant? Een kluif waar juristen én wetgevers nog enige tijd zoet mee zijn.

Strategie

Vraag is echter of iedereen echt zit te wachten op de zelfrijdende auto. Want wat is er fijner dan met de handen aan het stuur met een bolide door de woestijn van Nevada racen? Met andere woorden_ ik zie de rakkers van Top Gear zich niet meteen amuseren met de zelfrijdende auto. Maar hoe dan ook zal de sector van de duurzame mobiliteit een passende strategie moeten bedenken nu de kans groot is dat autorijden veiliger en comfortabeler wordt. Want auto’s rijden in de toekomt mogelijk van zelf, strategieën schrijven zich vandaag nog steeds niet uit zichzelf.

https://www.youtube.com/watch?v=5UVpXrV7n6Y

Dit artikel verscheen eerder op de website van Netwerk Duurzame Mobiliteit.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.