Elke auto delen

€4000 of meer, dat is de kost die een Vlaams gezin al snel jaarlijks ophoest voor een wagen. Een kost die vaak niet echt te rijmen valt met de investering en de kost per afgelegde kilometer. En toch lezen we_ “De Belg wil met de auto naar de winkel.” 43% van lokale supermarktbezoekers gebruikt namelijk de auto, maar liefst 83% springt de wagen in om buitenstedelijk te gaan winkelen. De conclusie van CBRE?

“Hieruit blijkt dat de wagen een belangrijk onderdeel blijft van het winkelen. Bereikbaarheid en voldoende parkeerplaatsen blijven daarom onontbeerlijk om consumenten aan te trekken. Voldoende parkeerplaatsen, indien mogelijk gratis, lijken cruciaal.”

autopiaHet kan misschien anders? Autodelen is trending  in Vlaanderen. Via populaire formules als Cambio vond het idee zijn intrede, maar ook voor particulier autodelen begint meer en meer interesse te leven. Dit najaar, op 22 september, organiseert Autopia bijvoorbeeld zijn derde Autodeelsalon, een initiatief dat een alternatieve beurs wil aanbieden voor het klassieke autosalon.

Tijdens de beurs geen blinkende nieuwe automodellen, maar wel burgers die hun autodeelproject toelichten. Daarnaast zetten zij ook de kans andere sharinginitiatieven zoals co-housing, lets, couchsurfing,  … in de kijker. Na Antwerpen is dit jaar Gent terug gaststad.

tapazzDat autodelen stilaan matuur wordt, zie je ook aan de intrede van online sharing platforms. Tapazz wil zo’n platform zijn. Het team is gebaseerd in Antwerpen, maar willen aan iedereen in Vlaanderen de mogelijkheid geven om zijn auto door derden te laten gebruiken.

In Brussel kent men dan weer Zen Car, een systeem dat nauwer verwant is met Cambio, focust zich dan weer op kleinere elektrische wagens. Ook lokale initiatieven beginnen stilaan groter en professioneler te worden. Dégage is inmiddels een groep van 400 autodelers in Gent die 19 auto’s samen beheren.

bolides

In Antwerpen lanceerde de wijk Zurenborg dan weer een ander verhaal. Zij delen via de website Bolides eerder klassewagens. Zij gaan dus niet voor kleine Smarts of elektrische wagentjes, maar kiezen resoluut voor de Audi A1.

Autodelen lijkt dus een eenvoudig principe, maar er zijn tientallen manieren om er mee aan de slag te gaan. De ene al wat ecologischer dan de andere, maar elke vorm van autodelen is sowieso beter dan één auto per gezin. De impact van een gedeelde auto is hoog. Het opent ruimte in de stad voor vergroening, individueel autogebruik daalt en de kostprijs zakt beduidend.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.