Hocus pocus van de autoconstructeurs

auto

“Autodealers trekken aan de alarmbel”. Zo meldde DeRedactie.be. De economische crisis creëert een dalende vraag in de markt en al te vaak zijn dealers daarvan de dupe. Bovendien daalt de productie niet, waardoor de druk op verdelers enorm toeneemt. Pessimisme troef dus in de automobielsector. Toch is het fenomeen al even bezig.

In januari rapporteerde de Association of European Automakers de slechtste januari sinds 1990, toen de metingen startten. Minder dan een miljoen wagens werden toen ingeschreven in heel Europa, een daling van maar liefst 8,7%. Onderstaande grafiek illustreert de evolutie over de laatste 10 jaar.

20130219_registratie

Veel positieve vooruitzichten voor 2013 worden er trouwens niet geboden. Er wordt immers een verdere daling van 3-5% van de markt verwacht. De crisis, besparingen en hoge werkloosheid liggen aan de basis. Maar de inschrijvingsstatistieken vertellen niet het hele verhaal. De dalende vraag resulteert niet in een dalende productie. De vraag en aanbod logica heeft dus blijkbaar weinig impact op de auto-industrie, althans niet voor de producenten.

Gevolg is dan ook dat het aantal auto’s in stock bij dealers nog nooit zo hoog geweest. General Motors had bijvoorbeeld in februari 2013 het hoogste aantal wagens bij de dealers ooit in de V.S..

GM Channel Stuffing

Recente cijfers van Federauto bracht nog meer aan het licht. “Soms worden er 5 keer meer auto’s ingeschreven dan er verkocht zijn.” Veel van de geproduceerde wagens worden dus vaak al als verkocht opgenomen in de verkoopscijfers, maar staan eigenlijk gewoon in de toonzaal te wachten op een nieuwe eigenaar. Bij General Motors bijvoorbeeld kondigde men dan ook prachtige verkoopcijfers aan voor februari in de Verenigde Staten. 7% meer verkoop in vergelijking met vorig jaar. Niet moeilijk als je niet-verkochte auto’s bij dealers meetelt…

Het fenomeen ligt in lijn met de uitspraken van hoofdredacteur van Autogids Tony Verhelle. “De situatie is schrijnend. Constructeurs werken al 30 jaar aan een push-markt in plaats van een pull-markt. Dankzij waterdichte contracten houden ze de touwtjes in handen. Dealers moeten met een flink aantal voorwaarden instemmen vooraleer ze een bepaald merk mogen vertegenwoordigen.”

Wat doen autoconstructeurs met die overproductie aan wagens vraag je je misschien af. Een groot deel komt dus terecht bij de dealers die contractueel verplicht zijn aan een minimumafname. De rest gaat naar gigantische stockage ruimtes. Reeds in 2009 deelde the Guardian een reeks indrukwekkend foto’s van deze megaparkings en anno 2013 is de situatie er niet op verbeterd. Vraag blijft natuurlijk wat er op termijn met al die ‘verouderde’ modellen op termijn gaat gebeuren…

Correctie: In eerder versie van dit artikel werd verwezen naar de mogelijk vernietiging van niet-verkochte wagens. Na intern overleg en analyse van de oorspronkelijk bron, leek het me opportuun deze verwijzing te verwijderen. 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.