Twitter verspreidde twee miljoen berichtjes over Iraanse verkiezingen

Via de populaire internetdienst Twitter verspreidden (meestal anonieme) mensen in minder dan drie weken ruim twee miljoen berichtjes over de Iraanse verkiezingen. Tot die conclusie komt het Web Ecology Project, een Amerikaanse onderzoeksgroep die de vorming van gemeenschappen op het internet bestudeert.
Het Web Ecology Project hield Twitter in de gaten van 7 tot 26 juni en registreerde alle relevante berichtjes (tweets) over de Iraanse verkiezingen. Die vonden plaats op 12 juni. De onderzoekers telden 2.024.166 tweets, zo staat in het rapport ‘The Iranian Election on Twitter: The First Eighteen Days’.

Voordien waren al gelijkaardige studies gedaan maar die beperkten zich tot berichtjes waaraan het label (hashtag) #iranelection was gekoppeld. Mashable, de druk gelezen blog over sociale media, signaleerde onlangs dat die gelabelde berichten de kaap van 1 miljoen naderden.

Het Web Ecology Project telde ook berichtjes met labels als #neda en #mousavi en sleutelwoorden als Ahmadinejad en Rafsanjani en komt zo aan een aantal dat tweemaal hoger ligt.

Half miljoen tweeters



De Twitterconversatie over Iran kende een eerste piek toen de officiële verkiezingsresultaten bekendgemaakt werden en tweede, veel grotere piek, op 20 juni, toen het straatgeweld losbarstte.

De twee miljoen berichtjes werden verstuurd door een half miljoen gebruikers. Zoals dat vaak gaat op Twitter, was de actiefste 10 procent goed voor twee derde van alle tweets; het actiefste 1 procent (meer dan 58 tweets) was goed voor een derde van de berichtjes. Sommigen verstuurden in die achttien dagen meer dan tweeduizend tweets.

Een kwart van de twee miljoen berichtjes waren retweets, berichtjes die gekopieerd werden en opnieuw werden rondgestuurd. De onderzoekers gingen ook na welke tweets het vaakst werden gekopieerd. Daaruit bleek dat gebruiker @mousavi1388 bij de meest invloedrijke tweeters is. Volgens de Twitter-website is dat de account van Mir Hossein Mousavi, de presidentskandidaat die de huidige president van electorale fraude beschuldigt.

De onderzoeksgroep gaat de gegevens nu ook inhoudelijk onderzoeken. Zo wil hij nagaan naar welke websites de tweets het vaakst verwijzen.

Google



Ook het Amerikaanse marktonderzoeksbureaus Nielsen had in een onderzoek over de nieuwsgaring over de Iraanse verkiezingen al vastgesteld dat steeds meer mensen te rade gaan bij sociale media zoals Wikipedia, Twitter en YouTube. Nielsen onderzocht daarvoor de Google-zoekresultaten aan de hand van vijf termen, onder meer ‘Iran protest’ en ‘Iran election’.

Het Web Ecology Project is een interdisciplinaire onderzoeksgroep die gelieerd is aan het Berkman Center for Internet & Society, het Center for Future Civic Media, de Harvard-universiteit en het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.