Valse auto-onderdelen laten Algerijnen in de steek

Het Algerijnse wegennet is een slachtveld. Vorig jaar kwamen in het Noord-Afrikaanse land ruim 2.000 mensen om bij verkeersongevallen; in 2003 en 2004 lag de dodentol nog hoger. Roekeloos rijgedrag en versleten auto’s zijn niet de enige oorzaken. Veel chauffeurs trappen in kritieke situaties door hun remmen omdat hun auto valse wisselstukken kreeg.

Ondanks een duidelijke daling in vergelijking met de voorbije jaren, zijn de recente statistieken over het aantal verkeersongevallen in Algerije nog altijd schrikbarend. De eerste negen maanden van vorig jaar stierven er 1.558 mensen in het Algerijnse verkeer. Algerije behoort tot de vier landen met het minst veilige verkeer ter wereld.

Valse remmen, schokdempers en koppelingen zijn een belangrijke oorzaak van de vaak spectaculaire ongevallen op de Algerijnse wegen, zegt Ammi Hocine, een mecanicien uit het Noord-Algerijnse Kabylië die ook autokeuringen uitvoert. Ze zijn soms zo goed nagemaakt dat je het verschil niet ziet. Maar vaak weigeren de zwarte wisselstukken onverwachts dienst.

Ik ben op het nippertje aan de dood ontsnapt, vertelt Rachid Marzouk, een 33-jarige chauffeur uit Algiers. Opeens merkte ik dat de remmen het niet meer deden. In een reflex heb ik mijn auto nog met de handrem tot staan kunnen brengen.

Ammar Zahem, een distributeur van wisselstukken, geeft toe dat zelfs vaklui in de luren worden gelegd. Volgens hem kunnen alleen exclusieve distributielicenties soelaas bieden. Maar hij geeft toe dat zoiets onhaalbaar is in een land met zoveel kleine autowerkplaatsen en aanbieders van auto-onderdelen. Autokeurder Hocine is van oordeel dat alleen een doorgedreven controle van onderdelen die te koop worden aangeboden, de plaag kan indammen.

Het probleem is dat originele onderdelen erg duur zijn voor de gemiddelde Algerijn. Algerije heeft zelf geen auto-industrie; alle originele onderdelen moeten worden ingevoerd. Iedereen grijpt graag naar goedkopere alternatieven, al is de kans groot dat het om vervalsingen gaat.

De wetgever doet wat hij kan om de Algerijnse wegen veiliger te maken. Sinds 2004 moeten auto’s die ouder zijn dan 15 jaar, jaarlijks gekeurd worden. Daders van zware verkeersovertredingen kunnen sinds 2004 onmiddellijk hun rijbewijs kwijtspelen voor een periode van zes maanden tot één jaar.

Het probleem van de nagemaakte wisselstukken komt stilaan ook in het blikveld van de overheid. De nationale gendarmerie heeft al voorgesteld de handel in wisselstukken beter te gaan controleren. Dat wordt wel een hele klus. Na schoonheidsproducten zijn wisselstukken de meest nagemaakte producten op de Algerijnse markt, weet Abdellah Ghrieb, de directeur van de Nationale Instelling voor Autokeuringen. (PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.