Biobrandstof maakt vliegen niet milieuvriendelijker

De luchtvaartsector wil massaal overschakelen op biobrandstoffen. Dat lijkt milieuvriendelijk, zeggen milieuorganisaties, maar in werkelijkheid zal het leiden tot meer palmolieplantages en zo tot meer landroof, ontbossing en mensenrechtenschendingen.

  • AgriLife Today CC BY-NC-ND 2.0 Algenbiobrandsrof AgriLife Today CC BY-NC-ND 2.0

De luchtvaart kampt met een snel groeiende klimaatafdruk. Tussen 1990 en 2014 alleen al steeg de uitstoot met 87 procent en de piek is nog lang niet in zicht: de sector wil het aantal reizigers in de komende twintig jaar verdubbelen. Een uitstoot die aan hetzelfde tempo meegroeit, staat die haaks op de klimaatdoelstellingen van Parijs. Vliegtuigmaatschappijen zoeken daarom manieren om hun klimaatimago te verbeteren.

Theorie en praktijk

In een visietekst schuift de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) biobrandstoffen als oplossing naar voren. De sector wil tegen 2040 een derde van het brandstofverbruik uit biobrandstoffen halen, tegen 2050 zelfs de helft. De sector zou tegen dan 286 miljoen ton biobrandstof per jaar nodig hebben -meer dan drie keer de huidige wereldproductie.

‘Biobrandstoffen zijn veel minder onschuldig dan ze lijken, in de praktijk zal het vooral op palmolie neerkomen, de goedkoopste en makkelijkst te produceren variant’

Maar biobrandstoffen zijn veel minder onschuldig dan ze lijken, stellen 96 organisaties van over de hele wereld in een brief aan de VN.

De ICAO heeft het dan wel over biobrandstof op basis van algen, keukenolie en afval, maar uit een evaluatie van de beschikbare technologieën blijkt dat het in de praktijk vooral op palmolie zal neerkomen, de goedkoopste en makkelijkst te produceren variant.

Andere gewassen op een dergelijke grote schaal produceren is technisch of economisch niet mogelijk.

De organisaties argumenteren dat palmolieplantages nu al erg controversieel zijn. ‘Biobrandstoffen zijn nu al verantwoordelijke voor grootschalige ontbossing, landroof, mensenrechtenschendingen en voedselonzekerheid’, zegt Mary Louise Malig van de Global Forest Coalition.

‘Vliegtuigen voltanken met biobrandstoffen zou die impact nog vergroten, en bovendien geen effect hebben op de strijd tegen de klimaatverandering.’

De organisaties benadrukken dan ook dat er alternatieve manieren gevonden moeten worden om dat cijfer te drukken als de wereld de klimaatverandering onder de 2 graden wil houden, zoals is afgesproken op de klimaattop in Parijs.

‘De luchtvaartsector wil ons vooral doen geloven dat ze groener wordt, terwijl in werkelijkheid de klimaatuitstoot dramatisch stijgt in de volgende decennia’, zegt Julia Christian van Europese milieugroep Fern. ‘De oplossing die ze voorstellen, is meer biobrandstoffen gebruiken -palmolie dus- en dat versnelt de vernietiging van de regenwouden op aarde.’

LEES OOK

© Statoil
Hywind Scotland, het eerste drijvende windmolenpark ter wereld, produceert sinds deze week stroom. Drijvende turbines kunnen de kosten van windenergie op zee drastisch omlaag halen.
SarahTz (CC BY 2.0)
Wereldwijd daalt het aantal mensen zonder elektriciteit heel snel. Maar toch, in 2030 zullen nog altijd 600 miljoen Afrikanen geen stroom hebben.
Alex Proimos (CC BY-NC 2.0)
Vervuiling is wereldwijd verantwoordelijk voor de dood van negen miljoen mensen per jaar, meer dan aids, malaria en tuberculose samen.
four12 (CC BY-NC-ND 2.0)
De uitstoot van containerschepen en tankers kan met een derde dalen als de schepen verplicht worden trager te varen.